Uwaga Konsumenci!
Poniżej znajdziecie wzór oświadczenia o odstąpieniu od umowy. Tylko złożenie takiego oświadczenia prowadzi do skutecznego odstąpienia od umowy zawartej na odległość lub poza lokalem przedsiębiorstwa. Warto więc zapoznać się z cechami, warunkami i treścią prawidłowego oświadczenia o odstąpieniu od umowy.
Wzór formularza odstąpienia od umowy stanowi załącznik nr 2 do ustawy z dnia 30 maja 2014r. O prawach konsumenta (Dz.U. 2014 poz. 827), a jego treść odzwierciedla treść załącznika do dyrektywy o prawach konsumenta.
Wzór formularza odstąpienia od umowy
(formularz ten należy wypełnić i odesłać tylko w przypadku chęci odstąpienia od umowy)
- Adresat [w tym miejscu przedsiębiorca powinien wpisać nazwę przedsiębiorcy, pełny adres pocztowy oraz, o ile są dostępne, numer faksu i adres e-mail]
- Ja/My(*) niniejszym informuję/informujemy(*) o moim/naszym odstąpieniu od umowy sprzedaży następujących rzeczy(*) umowy dostawy następujących rzeczy(*) umowy o dzieło polegającej na wykonaniu następujących rzeczy(*)/o świadczenie następującej usługi(*)
- Data zawarcia umowy(*)/odbioru(*)
- Imię i nazwisko konsumenta(-ów)
- Adres konsumenta(-ów)
- Podpis konsumenta(-ów) (tylko jeżeli formularz jest przesyłany w wersji papierowej)
- Data
(*) Niepotrzebne skreślić.
Elementy oświadczenia o odstąpieniu od umowy.
Zaakcentujmy więc, jakie są elementy składowe prawidłowego oświadczenia o odstąpieniu od umowy:
- Określenie adresata, czyli sprzedawcy będącego przedsiębiorcą. Należy prawidłowo „zaadresować” oświadczenie podając pełną nazwę przedsiębiorcy, adres pocztowy oraz numer faksu i adres e-mail- o ile są dostępne. Pozyskanie powyższych danych nie powinno być dla konsumenta trudne z uwagi na obowiązek informacyjny przedsiębiorcy (zgodnie z nowym, poszerzonym obowiązkiem informacyjnym). Ponadto innym, nałożonym przez nową regulację obowiązkiem sprzedawcy jest udostępnienie konsumentowi wzoru formularza odstąpienia od umowy, który powinien zawierać już jego dane.
- Jednoznaczne wyrażenie woli odstąpienia od umowy, czyli zdanie w którym konsument wyrazi chęć odstąpienia od umowy wraz ze wskazaniem na świadczenie i jego przedmiot. Na przykład: Niniejszym informuję/informujemy o moim/naszym odstąpieniu od umowy sprzedaży następujących rzeczy/umowy dostawy następujących rzeczy/umowy o dzieło polegającej na wykonaniu następujących rzeczy/o świadczenie następującej usługi.
- Data zawarcia umowy/ odbioru. Ten element jest niezwykle istotny ze względu na ustawowo określony termin, w którym konsumentowi przysługuje prawo odstąpienia od umowy. Kwestię terminu złożenia oświadczenia poruszaliśmy już przy okazji omawiania nowości w katalogu uprawnień konsumenckich w świetle nowej ustawy. Zachowanie terminu w tej sytuacji jest jednak czynnością na tyle ważną, że warunkuje ona skuteczne odstąpienie od umowy. Prawo odstąpienia od umowy przysługuje konsumentowi w ciągu czternastu dni od jej zawarcia. W przypadku, w którym przedmiotem świadczenia jest ruchomość, termin powyższy należy liczyć od dnia, w którym konsument (lub wskazana przez niego osoba trzecia) objął rzecz w posiadanie. Dla pozostałych umów – od dnia zawarcia umowy. Jednak jeżeli sprzedawca nie poinformował kupującego o prawie odstąpienia od umowy, prawo to wygasa dopiero po upływie 12 miesięcy od upływu terminu czternastodniowego. Oznacza to, że w praktyce, jeżeli sprzedawca nie spełnił obowiązku informacyjnego w tym zakresie, termin wygaśnie po 12 miesiącach i 14 dniach. Jeżeli jednak w międzyczasie sprzedawca naprawi swój błąd i poinformuje konsumenta o prawie odstąpienia od umowy, będzie on miał 14 dni na skorzystanie z niego.
- Imię i nazwisko konsumenta (-ów).
- Adres konsumenta (-ów).
- Podpis konsumenta (-ów) – tylko, jeżeli formularz jest przesyłany w wersji papierowej. Przepisy nie formułują żadnych wymogów co do formy oświadczenia. Można zatem skorzystać z formy pisemnej, elektronicznej (mailowej czy na stronie internetowej sprzedawcy).
- Data. Chodzi oczywiście o datę złożenia, a nie sporządzenia oświadczenia. W przypadku wysłania go pocztą decydować będzie data stempla pocztowego. Jeżeli korzystamy z formy elektronicznej – moment wysłania za pomocą poczty e-mail lub odpowiedniego formularza na stronie internetowej sprzedającego (o ile takowy istnieje).